Debatt- Äldreomsorgen

Idag svarade jag på en fråga på någon Internetsida. Frågan var något i stil med är du rädd för att bli gammal. Mitt svar blev JA. Det är kanske inte att bli gammal i sig som skrämmer mig utan mer hur allt runt omkring kommer bli när jag blir gammal. Det visade sig sedan att SVT2 pratade om just detta ämne ikväll i Debatt. Väldigt intressant faktiskt! Politikerna satt där och sa så vackra ord som egentligen hade passat in bättre i en roman. Jag förstår inte varför det alltid ska ta 20 minuter för dem att svara på en fråga... Tack och lov avbröts de! Det intressanta är att höra människor som faktiskt har koll på ämnet, som är insatta. Jag kan tycka att det är svårt att förstå hur man kan tro att en politiker har bättre bild över en situation än dem som lever där i. Det var ett par kvinnor som arbetade inom äldreomsorgen och som förklarade att det är inte bra idag. En av dem sa något väldigt intressant, att frågan inte bara är politisk och oavsett om socialdemokraterna eller moderaterna sitter vid makten så lyckas de inte få något gjort. Äldreomsorgen är en samhällsfråga, alla människor i samhället måste hjälpa till och förstå att man måste göra något tillsammans. Det är synen i samhället, hos invånarna, som måste förändras också menade hon.

Något som var helt sjukt var när de pratade om robotar som ska ersätta personalen, något som man håller på att utveckla i Japan. Där försvinner en gammal människas värde totalt! Något som är viktigt är kontakten mellan människor. Vad tråkigt det måste vara att bo på ett äldreboende och bara få prata med personalen någon gång om dagen och de andra äldre bara på lunchen om man har svårt att ta sig ut till allrummet själv. Tänk då om det blir robotar som sköter allt! Då försvinner den lilla lilla pratstund som finns helt och hållet.

När jag arbetade på ett äldreboende en sommar så minns jag att jag var så otroligt ledsen över att tiden inte fanns till att bara kunna gå in och sätta sig och prata med de äldre. De uppskattar det så otroligt mycket och de kan så mycket och har så mycket att ge! Sluta dra ner på personalen, se till att de äldre mår bra, att de trivs! Det här är helt galet! Jag vill verkligen inte bli gammal i det här landet! Tur att jag bara är 22 och att det är ett par år kvar så att politikerna kanske hinner verkställa åtminstone en av sina planer tills dess... Det blir färre och färre som vill arbeta inom äldreomsorgen och jag kan verkligen förstå det! Jag har arbetat på detta sätt en sommar och jag har lovat mig själv att aldrig göra det igen. Jag blev så ledsen över att se att de bara satt där och att jag inte fick tid till att umgås mer med dem!

Avslutningsvis så vill jag säga samma sak till er som arbetar inom detta område som jag säger till mina vänner som arbetar inom äldreomsorgen, TACK för det ni gör! Ni är helt fantastiska som klarar av det! Jag är så glad över att det finns människor som fortfarande orkar arbeta inom en av samhällets viktigaste områden. Och om ni inte vet vad ni ska göra i framtiden men funderar på detta område, bli inte rädda av det jag skrivit! Jag är bara arg på hela situationen och ni behövs verkligen! Ta hand om våra underbara gamla, ta hand om mig när den dagen kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0