Det fattas en tärning

Igår läste jag klart Johanna Thydells Det fattas en tärning. Boken handlar om 16-åriga Puck, som egentligen heter Petra men hatar sitt namn. I vartannat kapitel får vi följa Puck som ett litet barn, hur allt var när hennes pappa ännu inte försvunnit och vad det är som leder fram till hans försvinnande ur hennes liv. Under den här tiden är Puck bästa kompis med Lollo, men börjar också träffa den hemska Karl Nillson i tjugonian.

I de andra kapitlerna får vi träffa Puck och veta hur hon har det idag när hon bara  bor med sin mamma, vi får lära känna hennes bästa kompis Emanuel och Micke, killen från bandet Last Gasp som hon blir kär i och vi får följa henne i beslutet att kontakta sin pappa efter alla dess år.

Jag har verkligen sett fram emot att läsa den här boken eftersom jag tycker att hennes förra bok I taket lyser stjärnorna var så otroligt bra! Nu i efterhand kan jag väl säga att boken levde upp mot mina förväntningar, även om jag inte tycker att den var lika bra som den förra. I vanliga fall brukar jag har lite svårt för att läsa böcker som hoppar mellan dåtid och nutid men den här boken var ett undantag för nästan alla kapitel slutade med att man var tvungen att läsa två kapitel till för att få veta hur det gick sen och tillslut var boken utläst.

Finns mycket mer att säga om boken men jag vill inte förstöra något. Boken innehåller nämligen många hemligheter som dyker upp emellanåt och förklarar varför vissa relationer eller saker ser ut som de gör. Kan bara avsluta med att jag tycker att det var en bra bok!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0