Tolkning av Förvandlingen

Läser 1900-talets litteraturhistoria just nu och har för fjärde gången Kafkas Förvandlingen på litteraturlistan. Jag verkligen hatar den boken och för varje gång jag måste läsa den så blir jag mer och mer irriterad. Den är så otroligt svårbegriplig. Satt här nu på morgonen och skrev ihop mina föreläsningsanteckningar och kom på en egen tolkning av den och jag blev så stolt och nöjd så jag tänkte att jag måste dela med mig den.

För er som inte vet något om boken så sammanfattar jag handlingen lite fort:
Gregor vaknar en morgon och är förvandlad till en stor insekt och blir instängd i sitt rum, utstött av den övriga familjen. Systern är den enda som hjälper honom och tar hand om honom medan pappan stöter bort Gregor direkt. Ju längre tiden går desto mer anpassar Gregor sig till förvandlingen som skett och systern förvandlas också fast psykiskt under bokens gång. Det är hon i slutet som säger att det inte längre är Gregor, att de måste göra sig av med honom.

Min tolkning:
Gregor har råkat ut för en olycka och vaknar upp i en säng och kan inte röra sig. Egentligen kanske han har hamnat i koma och inte vaknar upp i verkligheten. Tänk om det är så att familjen måste ta beslutet om att låta honom somna in, stänga av respiratorn. Pappan som stöter bort Gregor kanske märker att det inte finns något de kan göra och därför tar avstånd direkt, han vill inte plågas själv längre. Systern kanske är den som håller fast vid Gregor och tror att han ska vakna upp och därför håller sig vid hans sida, men ju längre tiden går så inser hon att det inte kommer att gå och att hon därför säger att han inte finns där längre, att de måste låta honom somna in.

Under hela boken hör Gregor dem men de tilltalar inte honom direkt. Han kanske hör dem men inte kan svara. Vissa stunder i boken springer han runt i rummet och klättrar på väggarna. Han kanske gör det i sina tankar, han kanske inte vill vara instängd i sin kropp, han vill komma lös.

Jag vet inte om respiratorn eller en motsvarighet fanns när boken skrevs, men annars tycker jag att det är en riktigt bra tolkning ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0