Sista chansen

Har faktiskt aldrig läst någon av Marian Keyes böcker men nu har jag varit riktigt sugen på en chic-lit bok så jag passade på att läsa Sista chansen som har stått i bokhyllan hemma ett par år nu.

Boken handlar om ett par vänner; Katherine, Tara och Fintan som är strax över 30 år gamla. Tara lever tillsammans med Thomas som ingen av hennes  vänner tycker om och kanske inte hon själv heller egentligen men hon är rädd för att behöva leva ensam för evigt om hon lämnar honom. Hon kommer inte hitta någon ny. Katherine är den ordentliga tjejen som inte verkar ha några känslor och som lever ett prydligt liv. Det är vad alla andra tror i alla fall. Fintan är homosexuell och bor tillsammans med sin pojkvän som är hans själsfrände. Dennes förre pojkvän dog i aids och när Fintan blir riktigt sjuk tror alla genast att han drabbats av samma sjukdom. Boken beskriver dessa personers liv och tankar, men även ytterligare några människors.

I början hade jag lite svårt att komma in i boken eftersom jag inte riktigt kunde leva mig in i någon av personernas situation, mest med tanke på att de är ungefär 10 år äldre än jag själv och har helt andra tankesätt än jag själv har. Efter ett tag ändrades situationen och jag fastnade totalt i denna bok. Det är intressant att författaren beskriver ur allas perspektiv vilket gör att man får en perfekt helhetsbild. Det är också blandade känslor och inte bara kärlek rakt igenom. Man får följa personerna och se hur ett liv kan vändas på bara en liten stund.

Den var riktigt bra denna bok, mycket bättre än jag förväntat mig och nu är jag riktigt sugen på att läsa hennes andra böcker. Kan verkligen rekommendera den, men ge inte upp om ni inte kommer in i den direkt. Den kommer igång riktigt bra efter ett tag!

Klar och tydlig 4:a får denna bok, hade kunnat bli en 5:a om den hade kommit igång lite bättre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0