I taket lyser stjärnorna

I torsdagskväll var jag och Julia på bio och tittade på I taket lyser stjärnorna. Så otroligt bra var den!
Filmen är gjorde efter boken med samma titel som är skriver av Johanna Thydell och kom ut 2003 har jag för mig. Boken har också fått Augustpriset. Minns att jag var fullkomligt tagen efter att jag läst boken och därför hade jag stora förväntningar på denna ungdomsfilm.

Den handlar om Jenna, 13 år, som precis har börjat på högstadiet. Hon blir kompis med den populära tjejen Ullis och hon vill bli tillsammans med snygga Sakke. Hon oroar sig för brösten som inte växer och längtar till resan till Thailand som hon och hennes mamma ska göra. Bara mamman blir frisk. Hennes mamma är nämligen sjuk i cancer och hon och Jenna måste därför flytta in till jobbiga mormor. Jenna tycker naturligtvis att det är jättejobbigt att mamman är sjuk och vill egentligen inte att någon ska veta något om det. På en lektion i skolan skulle de skriva en dikt om kärlek. Jenna skrev: Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

En otroligt bra ungdomsfilm som verkligen sätter fingret på hur det kan kännas i den åldern i olika situationer; hur man ska hantera det faktum att ens mamma är otroligt sjuk och kanske inte kommer klara sig, att man måste anpassa sig till dem som ses som de populära och även förälskelse.

Konstigt nog så var vi helt ensamma i biosalongen men det var ganska skönt kan jag säga för det här var en riktig gråtfilm. Vi satt båda två och storgrät! Ta med er ett paket näsdukar och gå och se filmen eller läs i alla fall boken! Även om det är en ungdomsfilm och handlar om elever på högstadiet så kan man förstå Jennas känslor och sätta sig in i situationen så låt er inte hindras av det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0