Slumdog Millionaire

I lördags var jag och såg en annan film på bio, denna gången med min älskling. Det var dags att se Slumdog Millionaire som fick så otroligt många priser på årets Oscarsgala, inte mindre än 8 stycken varav den ena var Bästa film. Under själva galan förstod jag inte riktigt vad det var för film och kunde inte fatta att den fick så många priser, tyckte inte att den verkade speciellt bra. Efteråt fick jag veta att det är filmen som är baserad på boken Q & A av Vikas Swarup. När jag bodde och pluggade nere i Wien för två somrar sedan så köpte jag den boken där och jag tyckte att den var otroligt bra så då ändrade jag mig ganska snabbt och ville se filmen direkt.

Den handlar om killen Jamal som är 18 år och har ställt upp i den indiska versionen av Vem vill bli miljonär och klarar av 10 miljoner rupier frågan. Där tar programmets sändningstid slut och den sista frågan värd 20 miljoner rupier ska han få svara på en annan dag. På vägen ifrån tv-studion grips han eftersom man misstänker att han fuskat. Jamal är föräldralös och är uppväxt i slummen. Inte kan väl han veta alla de här svaren?! För att bevisa att han är oskyldig och faktiskt kan svaren berättar han historien om svaret på varje fråga. Vi får följa med tillbaka till han var liten och sedan framåt och lära känna honom, hans bror och tjejen Latika som han älskar och som han förlorat och försöker hitta. Man får höra honom berätta om människor de träffat och platser de varit på. Kommer han kunna bevis att han är oskyldig och kommer han hitta Latika igen?

Den här filmen var underbar! Skulle se den flera gånger om. Det är en så otroligt vältänkt handling, det är brutalt, vackert, sorgligt. Alla känslor finns och allt är så otroligt tydlig så man kan tro att man upplever det i verkligheten och inte bara sitter och tittar på en film. Tyckte verkligen om boken, men filmen var ÄNNU bättre. Det var lättare att hänga med och förstå hur allt hänger ihop och skådespelarna gör rollerna perfekt. Kan verkligen rekommendera denna film!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Den vill jag verkligen se! Har lyssnat lite på filmens soundtrack och det kan jag rekommendera! :)

Hoppas allt är bra annars! Kram

2009-03-18 @ 12:56:43
URL: http://mykindoftunes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0