E-day

Godmorgon!
Kom på att det är ju faktiskt en hel del som händer just nu och som inte bara är plugg. I torsdags till exempel så var det E-day (economics day) på skolan, alltså vår arbetsmarknadsdag. Nog för att det är ett tag kvar tills jag är klar för att börja arbeta, men det är ju alltid intressant att se vad som finns. Blev väldigt förvånad när jag kom dit för det var så otroligt lite folk där! Var nog bara jag och 10 andra och sen då de som anordnat dagen och företagen... Trots det var det inget företag som började prata med mig när jag gick runt och kollade. De stod mest och bara pratade med varandra. De enda som grep tag i mig var olika fackförbund...så klart! De är lika irriterande som tele2 är som man inte kan gå förbi utan att de ropar efter en...
Egentligen hade jag inte åkt dit för att träffa företagen, just för att det är ett par år kvar, men jag ville gärna gå på de tre föreläsningarna som var. Även på dessa var det oerhört lite folk! Men jag var på alla tre i alla fall :D
Den första hölls av Therese Albrechtson som är 24 år och har startat 4 egna aktiebolag. Det var en väldigt entusiastisk och glad tjej faktiskt! Hon berättade hur det var att vara en så ung tjej och försöka göra något eget och vilka motgångar hon stött på. Det var riktigt bra!
Efter det var det två personer från PrimePr som pratade lite om marknadsföring. Kände direkt att det inte var något som jag vill jobba med, så jag stängde nog av efter ett tag för nu i efterhand minns jag inte så mycket av vad de sa. Minns bara att de visade ett par marknadsföringsklipp.
Den sista hölls av Akademikerförbundet SSR som skulle prata om utlandsarbete. Den var så dålig så jag gick efter lite mer än halva tiden! Det var knappt något om att arbeta utomlands utan mer vad de kunde erbjuda om man gick med hos dem. Det enda han sa var att man inte skulle skriva på kontrakt för mer än 1 år åt gången och att man skulle försöka resa iväg till landet med familjen innan man flyttar dit och bekanta sig med kulturen så att man vet att man skulle klara av att bo där. Båda sakerna kändes ganska självklara och det tog ju inte direkt en timme att säga det. Var riktigt besviken!
Dagen var väl inte riktigt vad jag förväntat mig men jag är väldigt nöjd att jag gick och lyssnade på Therese Albrechtson i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0