Fint här hemma!

Det är så fint och det luktar så gott här hemma just nu! Jocke har fått sin vilja igenom efter 3,5 år och vi ska nu testa att ha en städerska som ska komma hit en gång varannan vecka och damma av allt, rengöra badrum, dammsuga och torka golv. Vi får se hur det känns... Jag har ju varit VÄLDIGT emot att ha någon här hemma som gör sådant eftersom jag är så van med att städa allt själv och tycker att man ska det. (Har ju under hela gymnasietiden själv jobbat som städerska på ett företag.) Men nu när vi bor i ett stort hus så kan det väl vara bra att få hjälp med det mest tidskrävande (som dammningen...), iaf när det bara är en gång varannan vecka. Jag pluggar ju ändå 100% och nu har jag sökt jobb 50% också så det kommer bli svårt att få tid över... Jaja, vi ska testa och se hur det funkar men efter idag är jag nöjd i alla fall. Jockes motivering till varför vi ska ha hjälp har varit att jag (eftersom han inte har tid för att göra så mycket här hemma) kommer ha massa tid över till att göra roligare saker. Det är ju sant! Fast idag stämde det inte...
Under tiden som hon gick här uppe och städade så var jag på nedre våningen och försökte laga tvättmaskinen som helt plötsligt började blinka "kontrollera avlopp". Jag fick panik först och tänkte att jag skulle tömma ur tvätten som låg där inne och sen lämna det till Jocke när han kommer tillbaka till Sthlm ikväll. Men när det började blinka "spärrad" på luckan och jag inte fick ut kläderna bestämde jag mig för att lösa det själv. Gick iväg och letade efter bruksanvisningen och när jag väl hittat den läste jag snabbt igenom den till jag hittade en sida som hette "hur du kan åtgärda de minsta problemen själv" och där fanns en ruta som beskrev mitt fel. Lycka! Stod en del saker man kunde testa så jag började helt enkelt uppifrån. Dra ut doseringslådan, slita loss en plastbit som ska användas vid botten för att öppna en lucka, sätta en stor kastrull på golvet och försiktigt öppna avloppsfiltret. Och så började det rinna ut massa äckligt vatten! 15 liter fick jag ut innan det var slut!!! Och bland det allra sista kom det ut säkert 7-8 dl gamla trådar och smuts och annat äckligt. Blä! Sen var det dags att rengöra filtret och inne vid propellern innan det var dags att sätta allt på rätt plats igen. Sen testade jag att trycka på luckknappen och den gled upp så fint och alla knappar var släckta. Vilket geni jag varit idag känner jag haha :) Riktigt nöjd och imponerad över mig själv ;) Så nu är både ytorna och maskinerna rena och fina här hemma igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0