Rännstensungar

Jag skrev ju det efter att jag sett Cornelis att Rännstensungar är en av de absolut bästa filmerna som finns. (Det blir mycket mina favoriter just nu.) Köpte filmen från 1974 med Cornelis Vreeswijk, Monica Zetterlund och Anita Lindblom i somras och nu kände jag för att se den ikväll. Den är helt fantastisk! Jag började gråta båda av lycka vissa stunder och för att det var sorgligt andra stunder. Älskar filmer man blir så berörd av!

Det finns så många roliga sekvenser i denna film; när Fahlén ska lista ut vem det är som hade sönder fönsterrutan och det blir någon man inte trott på, när det lilla knubbiga barnet fyller kepsen med pannkakor och sen springer i raketfart uppför trappan efter att tryckt hela munnen full med pannkaka, när tjuvarna åker runt på kulor, när barnen kastar in smällare i utedasset och en av granntanterna som satt där inne kommer utspringande med byxorna nere... Ja, det finns många härliga scener.
Förutom att det här är en av mina favoritfilmer så finns också en av mina favoritlåtar med i just denna filmen. Det är Gula Paviljongen med Anita Lindblom. Älskar hennes röst och i somras köpte jag hennes dubbelalbum med massa härliga låtar som har spelats en hel del när jag är ute och kör bil. Här är klippet från filmen när låten spelas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0